VOR radiál repülés
Így működik a VOR
A feladat:
1. felszállás a 31L-ről és pályairányon repülni a BUDAPEST VOR-tól 10 nm-ig (BUD [117.3] D10).
2. BUD D10-nél jobbra fordulni 040 irányra (HDG040).
3. Elkapni a TÁPIÓSÁP 325-ös radiálját (TPS [115.9] R-325 inbound) és repülni TPS-re.
4. TPS-t elhagyni a 140-es radiálon (TPS [115.9] R-140 outbound).
5. Elkapni BUGAC 010-es radiálját (BUG [113.4] R-010 inbound).
6. BUG-t elhagyni a 270-es radiálon (BUG [113.4] R-270 outbound).
7. BUG-tól 30 nm-re (BUG [113.4] D30) elkapni SAGVAR 100-as radiálját (SVR [117.7] R-100 inbound) és ezen rárepülni SVR-re.
8. SVR-t elhagyni a 343-as radiálon (SVR [117.7] R-343 outbound) és repülni GYŐR (GYR[115.1] VOR) felé.
9. GYŐR-nél ráfordulni és haladni a GYŐR VOR 90-es radiálján (GYR[115.1] R-090 outbound).
10. TSP-től 30 nm-re elkapni és ráfordulni TPS 290-es radiáljára (TPS [115.9] R-290 inbound) és ezen repülni Tápiósáp VOR-ra.
FONTOS! Az alábbi magyarázatban a VOR-okra úgy hivatkozok, mintha azok automatikusan küldenének a gép felé irány- és távolságadatokat együttesen. Alpvetően a VOR CSAK irányadatokat sugároz, távolságadatot csak abban az esetben ha a VOR mellé telepítettek DME (Distance Measuring Equipment), azaz távolságmérő berendezést. Sokszor találkozhatunk olyan VOR-okkal, amelyek csak irányt, adnak, mert nincs mellettük DME, de vannal csak DME-k is, amelyek viszont irányt nem adnak, csak távolságot, mert nem telepitettek mellé VOR-t.
A lapon közölt feladatban szerplő VOR-ok mindegyike mellett található DME, azaz VORDME-k.
MAGYARÁRAZATOK A KÉPEK ALATT!
![]()
1. A felszállás előtt a NAV1-re beállítjuk TSP frekvenciáját, 115.9, a NAV2-re BUD frekvenciáját 117.3-at. Azért így, mert radiált csak a NAV1-re állított VOR-on tudunk repülni, és a BUD VOR-nak csak a távolságára lesz szükségünk a jobbra fordulás pontjának meghatározására. A COURE-ra beállítjuk azt a radiált, amelyet a NAV1-re beállított VOR-on ( jelen esetben TPS) repülni akarunk, azaz 325-180=145. Azért így, mivel a VOR-nak ugyan a 325-ös radiálján fogunk repülni, de a VOR felé 145°-os irányon. Közeledünk a VOR-hoz, ezért ezt a radiált inboundnak, azaz szabad fordításban bemenő radiálnal nevezzük.
2. Elérve a BUD VOR-tól a 10 nm távolságot, jobbra fordulunk 040°-ra, és haladunk mindaddig, amíg a HSI-n (Horisontal Situation Indicator) a "pálcika" meg nem mozdul, jelezve, hogy közeledünk a 325-ös radiálhoz. Az ábrán piros szaggatott nyíl jelzi a mozgás irányát. FIGYELEM!! Nem akkor kezdünk fordulni, amikor a "pálcika" középre kúszott, hanem előtte úgy, hogy a forduló ívét folyamatosan csökkentve "rásimuljunk" a radiálra.
![]()
3. A HSI-ről leolvashatjuk, hogy most pontosan a TPS 325-os radiálján repülünk. A világoskékkel bekarikázott jel tájékoztat bennünket arról, hogy a VOR felé haladunk. Van olyan kijelző, amelyen a nyilacska helyett a TO (-hoz) jelet alkalmazzák. Ezt a jelzést megerősíti az RMI (Radio Magnetic Indicator) is, ahol a szimpla szaggatott nyil jelzi az NAV1 radióra beállított (jelen esetben TPS) VOR-nak a géphez viszonyított helyzetét.
4. TPS-t a 140 radiálon kell elhagynunk. Ehhez, meg a VOR előtt beállítjuk az új kurzust, azaz a 140-et. Amint beállítottunk, a HSI-n a "pálcika" átugrik abba a helyzetbe, ahol hozzánk viszonyítva az adott radiál (esetünkben a 140-es) található, jelezve ezzel egyúttal azt is, hogy merre kell fordulnunk. Ha jobb oldalon van, akkor a radiál tőlünk jobbra található, és értemelszerűen jobbra kell fordulnunk, hogy rajta legyünk, ha balra, akkor balra fordulunk.
4.a A TPS R-140-en repülve a fenti képen látható műszeképet látjuk. Erről leolvasható, hogy a TPS VOR immár mögöttünk van. A HSI-n a világoskékkel bekarikázott nyilacska most mögénk mutat, ugyanúgy, mint az RMI-n a szimpla nyil. Vannak olyan műszerek, amelyek a VOR-tól való távolodást FROM (-tól) jelzéssel mutatják.
5. A feladat következő szakasza az, hogy kapjuk el és repüljünk DUGAC 010 radiálján a VOR felé. A NAV1-re beállítjuk BUGAC frekvenciáját, 113.4-et, a COURSE-ra pedig a 010+180=190-es kurzust. A HSI-n a "pálcika" irányába fordulva elkapjuk a BUG R-010-et
5.b. A műszerek tanúsága szerint most éppen a BUG R-010-án repülünk a VOR felé (attól 8,1 nm-re vagyunk), azaz a 010-es inboundradialon.
6. BUGAC-ot a VOR 270-es outbound radiálon repülve kell elhagynunk, és majd a VOR után 30 nm-el kell a SVR 100-as radiálját elkapni, és azon SVR felé tartani.
7. BUG-tól 30 nm-re kapjuk el és repüljünk SVR VOR 100-as inboundradiálján (SVR R-100). Amikor 30 nm-re vagyunk BUG-tól, a NAV1-re beállítjuk SVR frekvenciáját és a COURSE-ra pedig a 100+180=280-at
8. SVR-t a 343-as radiálon (outbound; SVR R-343) repülve hagyjuk el. A NAV1-en hagyjuk SVR frekvenciáját, és a COURSE-re 343-at állítunk.
9. a A SVR R-343 rávezet bennünket a GYŐR (GYR) VOR-ra. GYR-re inboundot ugyan nem kell repülnünk, de a NAV2-re be kell állítanunk a frekvenciáját, mert a SVR R-343-után GYR R-090-án kell majd továbbhaladnunk az outboundon. Ehhez már a forduló előtt tudnunk kell, hogy mennyire vagyunk GYR-től, azért, hogy az eléggé éles fordulót (kb. 70°) időben megkezdhessük.
9. b. Az ábra szerint most GYR 090-ás radiálján haladunk, a VOR-tól távolodva. Már most fel kell készülnünk a következő szakaszra, amely szerint TPS 290-es inbound radiálját kell TPS-től 30 nm-re elkapni, és ezen a radiálon megközelíteni TPS-t. Ehhez a NAV2-re beállítjuk TPS frekvenciáját, hogy ismerjük a tőle való távolságot. TPS -30 nm-nél a NAV1-re állítjuk TPS frekvenciáját, és COURSE-re a 290-180=100-as értéket.
10. Az ábra az utolsó szakaszt mutatja, amely szerint TPS 290-es inbound radiálján repülünk a TSP felé.